Italian Catch Ter Poorten

Italian Catch

“De authentieke Italiaanse beleving bij u in de huiskamer”, dat is het specifieke doel van Italian Catch. Een bedrijf waar online authentieke Italiaanse wijn, limoncello, oliefolie en pasta is aan te schaffen. Nu staan ze daar in onze door Casa di Mama en Bertolli platgegooide maatschappij niet alleen in. We kennen het reclamebeeld allemaal. Een tweederangs maffiafamilie die onder een boomgaard een paar smakeloze pizza’s en olijven naar binnen staan te beuken en doen alsof ze een bijna Goddelijke maaltijd aan het nuttigen zijn. In hoeverre is het Italian Catch concept origineel en hoe willen zij zich gaan onderscheiden van over gecommercialiseerde partijen als Bertolli en Casa di Mama?

Op bezoek bij de boer

Nu moet gezegd worden dat oprichter Maurits Ter Poorten (bezig bijtje in de uitzendbranche) en zijn zakenpartner Gijs de Italiaanse beleving tot in de kleine details proberen eigen te maken. Hoe? Maurits: “Naja gewoon bij de wijnboeren langs gaan, een tolk meenemen en zorgen dat je eten in combinatie met een slaapplaats krijgt aangeboden. Onze vriendschap en gedeelde passie voor de authentieke Italiaanse cultuur maakten dat wij bij wijze van vakantiebesteding vele kilometers sleten in het door kleurrijke wijnranken en fraaie heuvels gekenmerkte Italiaanse landschap. De interesse om dingen te ontdekken en te zien groeien is hierin leidend. Daarnaast gaat het lokaal contacten leggen ons erg goed af. Wij proeven, informeren en delen onze smaak en gevoel met hen. Ook worden we vaak uit eten genomen door plaatselijke boeren. Iedereen kent ons daar”.

Nieuwe Loetje in ‘t Gooi

Recht op je doel af dus zo luidt het devies. Soms kan je met een beetje brutaliteit en assertiviteit een eind komen. Hier zijn wij Nederlanders van oudsher überhaupt vrij aardig in geweest. Misschien is het de succesvolle VOC mentaliteit die in een genuanceerde variant zijn herintrede doet. Hun missie: “Een soort van nieuwe Loetje worden met één goed pastagerecht en aansprekende wijnproducten”. Hierbij richten zij zich door de moordende concurrentie in onze hoofdstad op kakkersoorden als ’t Gooi en Kennemerland. Na het golfen of de bitterballenborrel met je correcte buren een lekker wijntje slobberen en een verantwoorde en authentieke Italiaanse pasta verorberen. Het klinkt als een herkenbaar concept!

Barbera druif

Toen de beide mannetjes voet aan de Italiaanse grond kregen, wisten ze naar eigen zeggen nog vrij weinig over de wijnmarkt (één van de grootste en meest prestigieuze markten ter wereld). Het eerste persoonlijke contact werd gelegd met wijnboeren in het Piëmont gebied (wijnstreek ten zuiden van Turijn) die zich dagelijks met dezelfde toewijding ontfermen over de Barbera druif als een violist over zijn snaren.

Marketing cruciaal

“Eind 2012 zijn we met Italian Catch begonnen. Aanvankelijk gewoon door een pallet wijn te verkopen aan vrienden en bekenden. Op een gegeven moment hadden we allemaal pallets met wijn opgestapeld in een loods in Eindhoven. Onze wijnen zijn afkomstig van jonge boeren die een kleine productie hebben, maar wel garant staan voor kwaliteit. Je moet hier aan wijnen denken die zich tussen het midden- en topsegment begeven. 90 procent van onze voorraad is tussen de 7,5 en 15 euro. Omdat we nog zo weinig weten van de wijnmarkt, is de marketing cruciaal”.

“Bij ons is het overbrengen van de Italiaanse belevenis extra belangrijk”

Over die marketing gesproken, daar proberen de heren van Italian Catch van alles aan te doen. Het overbrengen van de Italiaanse belevenis nemen ze in elk geval serieus. Op de website van Italian Catch staan zaligmakende foto’s ondersteund met populaire uitspraken als “Onze wijnboeren kennen nog iedere wijnrank in hun wijngaard” en “Je proeft de authenticiteit, liefde en toewijding van onze producten”. Gek genoeg vertelt Maurits Bravebiz dat Italian Catch het niet moet hebben van de versproducten. “Het echte stukje vers hebben we niet, bij ons is alles op oliebasis. En het ligt altijd wel een tijdje op voorraad. Daarom is het overbrengen van de beleving extra belangrijk. Maar voor een business die Gijs en ik er naast doen, mogen we niet klagen. Zo hebben we in 2014 50.000 flessen wijn verkocht”.

Wat maakt Italian Catch zo leuk?

Maurits: “Dit is handel in zijn reinste vorm. Ons doel is om een soort Franchise-achtige pizzeria (naast een online webshop) om Italian Catch heen te bouwen met vestigingen in oorden als ’t Gooi en Kennemerland. Dan hebben we meerdere kanalen waarlangs we onze producten kunnen verkopen”.

“Kruisbestuiving is de beste creatieve inspiratiebron”

Hij vervolgt: “It’s all about time. Je moet eerst veel sales genereren alvorens je visionair kunt worden. Een veel geziene valkuil bij starters. In mijn optiek is kruisbestuiving de beste creatieve inspiratiebron voor ondernemers. Je bent namelijk nooit uitgeleerd en moet je inspiratie met anderen kunnen delen en openstaan om waardevolle input te krijgen”.

Bent u geïnteresseerd of de authentieke producten van Italian Catch u ook zullen behagen, bezoek hun site dan hier: http://italiancatch.com/index.php/

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML-tags en -attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>