foto-1-1jpg

MIPACHA

I love Jackie D, staat er op de nog opgezwollen kuit van de minderjarige Spaanse. Net terug uit Thailand, een bruin gezicht en touwtjes in haar haren. Ze wil geen rechten meer studeren. Cultuur, iets met cultuur en kunst. Of, architectuur, misschien iets met beelden. Die waren heel mooi, net als de slangen en de stranden. Haar vader zal het wel begrijpen.

Een verre zon en rare talen brengen studentikoze reizigers in waanzin en glimlachende zelfoverschatting. Een rit Zuidoost-Azië om even totaal jezelf of iemand anders te zijn. Door moeder gestreken button-down hemden worden bij aankomst ingeruild voor heftige tanktops en rooskleurige haarbanden. Malariapillen geven de mooiste dromen, ontdek je snel, en vanaf heden ben je nooit meer bang voor beestjes. In het vliegtuig terug word je wakker. Realiteit slaat op je rode wangen. De unieke, opgezette Rambajejo hagedis in je koffer blijkt een uitgerekte maïskip, je lokale ik-ben-voor-alles-in-vriendinnetje begint heftig te jeuken, het glimmende flesje bavianenbloed oogt als afgetapte red curry en aan de nog te bezorgen special price maatpakken zal geen breinaald te pas komen. Zalig zijn de onwetenden, het hoort erbij!

Terug in Nederland

Julius Weise, samen met Nick de Ronde Bresser oprichter van het schoenenmerk MIPACHA, lijkt een uitzondering en brought home the bacon. Als reiziger kocht hij in Peru een paar karakteristieke, felgekleurde schoenen. Niet met de intentie om er mee te ondernemen, puur omdat hij ze vet vond. Terug in Nederland was er geen vakantieschaamte en na vele complimenten van vrienden en bekenden ontstond het idee om meer met de gympen te doen dan vooralsnog de intentie was.
“Toen we de eerste modellen als probeersel online zetten”, vertelt Nick “kwamen er snel honderden bestellingen binnen en kregen we het gevoel dat dit echt wat kon worden. Ik ben toen direct naar Peru gegaan om te kijken of we daar een productie op gang konden zetten. Veel gaat daar volledig anders dan hier en als vreemde in Peru leek het in het begin echt onmogelijk om iets op te zetten dat op een productie leek. Na vele gesprekken, misstappen en valse beloftes is het uiteindelijk gelukt. Misschien was, en is het nu nog, makkelijker om de schoenen in een lopende bandfabriek in Azië te produceren, maar de charme en kracht van ons product is juist dat het door de lokale bevolking en cultuur wordt gemaakt en geïnspireerd.”

Marketingtechniek 

“ Ik wil niet te beledigend over komen”, zegt Nick “maar ik geloof niet echt in PR-bureaus. Althans, wij werken er niet mee.” krabbelt hij enigszins terug. Na de vliegende start op het internet trokken de schoenen van MIPACHA al snel diverse media aan. Tijdschriften, radioshows en als kers op de taart RTL Boulevard. “We hadden zeker in het begin nog geen geld voor dure marketingbureaus. Dan moet je het zelf doen. We hadden een hele simpele techniek: we stuurden bekende mensen, waarvan veruit het grootste deel mooie vrouwen” , bekent hij lachend “brieven waarin we op een leuke en grappige manier onze schoenen introduceerden, plus, de vraag of zij een gratis paar wilden hebben en ermee op de foto wilden. De meeste brieven bleven in het begin onbeantwoord, maar de personen die reageerden waren ook echt heel enthousiast. Die foto’s gooiden we dan direct online. Dat paar schoenen konden we nog wel missen en bekende mensen die je product dragen en er enthousiast over zijn is hoe je het ook wendt of keert een perfecte reclame.”

De straat in

Anno 2015 haalt de middenstand de broekriem aan. Waarom kopen in een winkel als je dikke korting kunt scoren op internet? Plus, een chauffeur die zorgzaam je pakketje bij de buren in de voortuin smijt. “Tuurlijk hebben we alle ontwikkelingen meegenomen toen we overwogen om een winkel te open, maar de voordelen wonnen. Ik ben nu heel druk met het opzetten van onze nieuwe zaken in Amsterdam en Den Haag en wil het liefst dit jaar nog een winkel in Utrecht en Maastricht hebben. Het gaat ons niet zozeer om  het feit dat er (meer) fysieke verkooppunten ontstaan, we willen met de nieuwe brandstores de sfeer en beleving van ons merken overdragen. Dat lukt niet in een winkel waar je volledig afhankelijk bent van wat anderen met je schoenen doen.”

 

 

 

 

 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML-tags en -attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>