Bekende mensen

Ruigrok | NetPanel

Ruigrok | NetPanel is een marktonderzoekbureau met expertise in online en kwalitatief onderzoek. Ruim 20 jaar geleden opgericht door Marja Ruigrok: een vrouw die angst en gebrek aan lef ogenschijnlijk vreemd is. De figuurlijke ‘beren op de weg’ worden zonder pardon terug het bos in gestuurd. Naja, wel op een beschaafde manier dan. Marja Ruigrok gaat namelijk nooit de deur uit zonder gekleed te zijn in een fleurige jurk en lopend op hoge hakken. Hiernaast is ze naar eigen zeggen verslaafd aan salmiak en haar telefoon. Stil zitten gaat er daarentegen ook vrij lastig af.

Dubbelfunctie met politiek 

Naast dat ze met een stevige dosis pit haar bedrijf op de Silodam leidt, is zij namelijk ook fractievoorzitter namens de VVD in Amsterdam. Om de dode uurtjes nog een beetje op te vullen, voorziet ze de jonge honden van de bekende Startupacademy Rockstart van de nieuwste tips and tricks. De politiek en de ondernemerswereld zijn dikwijls twee componenten welke lastig tot een compromis kunnen komen. Wat bezielt haar zo’n dubbelrol te vervullen en op welke manieren kunnen deze twee werelden elkaar verrijken?

Rijk gevulde portefeuille aan klanten

Ruigrok | NetPanel is een bedrijf dat zijn tijd ver vooruit is geweest. Daar waar menigeen mid jaren negentig nog geen notie had van het fenomeen online marktonderzoek, begon zij als eerste in Nederland met een online panel. Inmiddels kent de rijk gevulde vijver aan opdrachtgevers namen als Ziggo, ANWB, ING, Rabobank, KPN, ID&T, Plus en nog een hoop andere grote vissen. Noem een groot Nederlands bedrijf en Ruigrok en haar team hebben er onderzoek voor gedaan. Vanaf 2004 mag haar marktonderzoekbureau zich rekenen tot de Research Keurmerkgroep. Dit is niet zomaar een clubje van nerdachtige marktonderzoekers, maar een illustere lijst van zo’n 30 onderscheidende marktbureaus.

Hoe onderscheidt je je van de concurrentie?

“Onze specialiteit is om in de huid te kruipen van de klanten van onze opdrachtgevers. Wij beantwoorden de vragen vanuit hun perspectief. Wat vinden zij? Hoe kijken zij tegen het product aan? Maar vooral: wat moet er beter? Ons marktonderzoek is er uiteindelijk op gericht om te achterhalen waarom mensen bepaalde dingen doen zoals ze die doen en wat de triggers zijn waar mensen door geboeid worden. Deze kennis delen met opdrachtgevers zodat zij het verschil kunnen maken in hun producten en hun dienstverlening.’’

Voorspellende gave wat jouw klant in de toekomst wil

Het is een bekend fenomeen. Laaiend enthousiast zijn over een zelfbedacht concept of product en er vervolgens achter komen dat dit al bestaat of er helemaal geen markt voor is. Gedesillusioneerd druip je af, wetende dat morgen een nieuwe werkdag zal aanbreken waarin je overgeleverd bent aan de grillen van je baas. Toch blijf je tegen de buitenwereld volhouden dat je werk ook een soort van je hobby is.  De essentie van geslaagd ondernemen lijkt neer te komen op het voorspellen wat jouw klant in de toekomst wil zonder dat hij zichzelf daar überhaupt van bewust is. Hier blijkt marktonderzoek dus een geslaagde manier voor te zijn.

Big data allemaal harstikke leuk, maar niet voldoende”

Gevraagd naar welke methoden Ruigrok en haar werknemers gebruiken, komt naar voren dat ze onderscheid aanbrengt in kwantitatieve en kwalitatieve onderzoeken (alhoewel deze methodes steeds vaker samensmelten). “Bij kwantitatief moet je denken aan het samenstellen van specifieke vragenlijsten en op basis daarvan conclusies trekken. Bij kwalitatieve onderzoeken gaan we de diepte in. De geïnterviewde scherp in de ogen kijken, doorvragen, originele vragen stellen. Hierdoor verkrijg je vaak antwoorden welke je op voorhand niet kon vermoeden. Ik geloof erg in de combinatie van observeren en bevragen. Die Big Data is allemaal harstikke leuk, maar data alleen zegt niets. Data heeft een ziel nodig en die kan je toevoegen door vragen te stellen.

“Bier is rode draad in mijn leven”

Alsof de duvel (de spreekwoordelijke dan wel te verstaan) er mee speelt was het eerste marktonderzoek dat Marja deed uitgerekend over bier. En laat dat nu net een mooi bruggetje naar de politiek zijn. De VVD staat namelijk niet in de laatste plaats bekend om een hoog bier en bitterballen gehalte. “Lange tijd had ik niks met de politiek van doen. Op een netwerkreis in Barcelona, werd ik gevraagd de politiek in te gaan”.

“Meer bier, minder regels”

Marja vervolgt: “Ik wilde met name meer ondernemerszin in de politiek krijgen en de logica van het bedrijfsleven implementeren in het politieke bestel. Voor wie is het? Hoeveel kost het? Wanneer is het af? Dit soort initiatieven kunnen ook uitgaan van bewoners, het is niet een vereiste dat je ondernemer moet zijn. Mijn politieke motto is ‘Meer mogelijkheden, minder regels. Dit motto is voortgekomen uit mijn eerste pers als politicus: Meer bier, minder regels”.

“Nee is ook een antwoord”

Gezien het feit dat Marja met een ondernemersbril op politiek bedrijft, rijst natuurlijk de vraag wat deze werelden van elkaar kunnen leren en welk verbanden er getrokken kunnen worden. Ruigrok: “Een rechtstreeks verband tussen marktonderzoek en de werking van democratie heb ik helaas nog niet weten te ontdekken. Mijn missie binnen de politiek is om mensen betrokken te krijgen en duidelijkheid te verschaffen. Accuraat, duidelijk, to the point. Nee is ook een antwoord”.

“De politieke praktijk is stroef”

Zoals u leest tracht Marja de eigenschappen waarmee ze haar marktonderzoekbureau op de kaart heeft gekregen te implementeren in de politiek. Maar zelf heeft zij inmiddels ook ervaren dat de politieke praktijk beduidend stroever is dan het ondernemersbestaan. Hoe zij vanaf begin jaren negentig als ondernemer eenvoudig door de commerciële boter sneed en maatwerk leverde aan haar klanten, heeft zij in de politiek moeten wennen dat er geen halte mag worden overgeslagen. Misschien is de verwezenlijking van de Noord-Zuid lijn hier een mooi en symbolisch voorbeeld van binnen de Amsterdamse politiek..

Lees ook interviews met:

Ganbaroo

De journalist als ondernemer

Independer

Lilian Woltering

Mipacha

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML-tags en -attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>