Lilian Woltering

Woltering Consultancy

Etiquette en zakelijke omgangsvormen als verborgen commercieel wapen. Dat is waar Lilian Woltering haar klanten in de zakelijke dienstverlening in onderwijst. En werk aan de winkel is er voldoende in Nederland. Wij hebben echter niet voor niets naam gemaakt als een expansieve handelsnatie. De door ons nog dagelijks bewierookte VOC mentaliteit was bijzonder succesvol, maar werd vergezeld van fatsoensnormen waar vandaag de dag zelfs een bataljon bierfiets rijdende Tukkers hun afschuw over zouden uitspreken. Anders gezegd: we maakten er geen vriendjes mee. De tijden liggen nu anders.

Etiquette als marketingtool

Even een greep uit het assortiment van klachten waar Lilian Woltering dikwijls mee te maken krijgt: Irritante ringtones, collega’s die niet zo fris ruiken of tijdens de kerstborrel in de gordijnen belanden, buitenlandse zakenpartners die boterhammen kaas en ham en een glas karnemelk krijgen voorgeschoteld. Zijn haar zakelijke mores daadwerkelijk een verborgen marketingtool om de omzet van een bedrijf te vergroten?

“Wij blijven een boerenvolk”

Op de vraag of Lilian vindt dat wij qua fatsoensnormen een boerenvolk zijn, antwoordt zij volmondig ja. “Het is ongelofelijk hoe buitenlandse zakenpartners, die hier op bezoek komen bij hun Nederlandse klanten, shocked kunnen zijn over de Nederlandse manieren. Zo vinden ze ons erg direct en snappen ze er ook niks van waarom men het hier tijdens de lunch te stellen heeft met een paar boterhammen en een glas melk of karnemelk”. Nu zijn die Chinezen met hun gekookte honden en katten natuurlijk ook geen adellijke heertjes…

Waarom ben je dit bedrijf begonnen?

Na mijn studie rechten koos ik ervoor om de commerciële kant op te gaan. Ik wilde het spelletje leren van zaken doen. Aanvankelijk begon ik met het verkopen van kopieerapparaten bij Nashuatec (dochter van Ricoh) en als je deze producten weet te verkopen, kan je alles aan de man brengen’. Als accountmanager kwam ik dikwijls op beurzen en leerde ik veel zakenpartners kennen. Toen ik later voor Joop van den Ende musicals verkocht maakte ik het mee dat werknemers compleet ongeïnteresseerd bier stonden te drinken aan de bar zonder zich te bekommeren over hun zakenrelaties. Daarbij waren ze vaak ook totaal niet gekleed op de gelegenheid”.

Invloed van zakelijke omgangsvormen op commercieel succes

“Een gesprek met een vreemde aanknopen in een zakelijke setting en je daarbij op een sociaal wenselijke manier gedragen zit bij sommige mensen in hun DNA, terwijl anderen er totaal geen kaas van hebben gegeten. Het was tijdens de beurzen en activiteiten met zakenrelaties dat ik het gat in de markt ontdekte op het gebied van relatiemarketing. Mensen bewust maken van hun gedrag en de invloed die correcte zakelijke omgangsvormen kan hebben op de omzet van hun bedrijf”.

ABN AMRO als eerste klant

Lilian Woltering richt zich hierbij sinds de start van haar onderneming (in 2000) op bedrijven in de zakelijke dienstverlening. Hoewel je zou denken dat je dan als eerste klant bij een accountantskantoor in Oost-Groningen aankomt waar ze de hele dag met beslagen brilglazen, stijlloze Scapino schoenen en een leverworst in hun binnenzak rondlopen, was nota bene ABN AMRO haar eerste klant. Bij vele bedrijven klopten ze op de deur met haar concept, maar lukte het niet om binnen te komen. Maar zoals zo vaak is het de aanhouder die wint en uiteindelijk was niemand minder dan ABN AMRO haar eerste klant.

Wat is het dieptepunt geweest?

“Het eerste jaar was heel moeilijk en bijna niemand om mij heen geloofde dat ik succes hiermee zou hebben. Zelfs mijn intimi en familieleden zeiden van ‘moet je daar niet gewoon mee ophouden en een vaste baan zoeken’. Naast het gebrek aan vertrouwen van mensen om mij heen, was ik natuurlijk nog geen expert in correcte omgangsvormen en etiquette. Toch ben ik in mijzelf blijven geloven en kwam uiteindelijk het succes. Dat is ook de sleutel van ondernemen. Je hebt eerst omzet en resultaat nodig, daarna komt die coole auto en dat mooie bedrijfspand wel”.

“Ik ben geen tweede Reinildis van Ditzhuijzen”

Op de vraag hoe Lilian zich al deze ‘kennis’ heeft toegeëigend, antwoordt zij: “Een combinatie van vakliteratuur en eigen ervaring inclusief blunders. Ik ben niet een tweede Reinildis van Ditzhuijzen (Nederlands historica en bekend van haar boeken over etiquette en omgangsvormen), maar ik heb mijn eigen stijl en theorie ontwikkeld. Ik benader cursisten heel informeel en pas de theorie helemaal aan aan hun business. Mijn eerste vraag is altijd: ‘Hoe willen jullie omgaan met klanten’? Zo kan ik mijn adviezen en dienstverlening namelijk afstemmen op hun bedrijfscultuur. Denk hierbij aan het oefenen met een zakelijke receptie waarbij rollenspellen worden gedaan en het repeteren van tafelspeeches”.

Media-aandacht

Ze mag zichzelf dan wel geen maatwerk vinden, toch heeft ze over media-aandacht niet te klagen. Wanneer er weer iets over omgangsvormen in de samenleving speelt, weten radio- en televisie programma’s haar direct te vinden. Met name rond kersttijd staat haar telefoon altijd weer roodgloeiend als diverse media haar benaderen met de vraag of ze nog tips voor de kerstborrel op het werk heeft.

Bent u van mening dat uw collega’s of werknemers ook nog wat opvoeding op de werkvloer kunnen gebruiken, bekijk haar website dan hier.

Lees ook interviews met:

Independer

Ganbaroo 

Mipacha

High Potential Academy

Bubb Kuyper Veilinghuizen 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML-tags en -attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>